Uit de mode

Bruine art deco cameo vaas van D'Argyl

Uit de mode

 

Adat groene art deco vaas met gouden ganzen

Na de Eerste Wereldoorlog zien we dat Frankrijk met het decoratieve concept van de Art Deco teruggrijpt op haar ambachtelijke traditie. In Duitsland zet men in op een, door de ideeën van Bauhaus gedragen, puristisch Modernisme. Concurrentie voor deze landen voor vormgeving in keramiek en glas komt uit de Scandinavische landen en Italië. Industrieel design en goede vormgeving kregen in het interbellum, en nog sterker na de Tweede Wereldoorlog, een positieve lading. In design zag het progressieve deel van de maatschappij in toenemende mate een presentatie van zichzelf.

In de glaskunst zien we de wederopstanding van Murano tot internationale betekenis met eenvoudig glas zonder verdere bewerking en met een klassieke vormgeving. We zien een duidelijke vernieuwing vanaf het eind van de jaren twintig en vroege jaren dertig tot aan het hoogtepunt in de glaskunst van de jaren vijftig.Blauwe vaas van Lorraine

In Frankrijk konden alleen de fabrieken van Daum en Lalique met de nieuwe ontwikkelingen meegaan. Het grote voorbeeld van Daum, Gallé, kon zich echter niet meer aanpassen; de onderneming ging net als andere grote Franse namen failliet. Na de crisis van de jaren dertig zien we dat de betekenis van Frankrijk voor de glaskunst aan belang inboet.

 

Op de foto´s zijn allemaal voorbeelden uit de jaren twintig en dertig van de 20e eeuw te zien van glaskunst uit de jaren twintig en dertig waarin men teveel leunde op oudere technieken en vormgeving. Ook toen was vernieuwing een noodzakelijke voorwaarde voor het voortbestaan.

Cameo vaas gesigneerd Petrache