Een 19e eeuwse beeldhouwer en zijn nieuwe omgeving

Charles Ruchot - La renommée glorifiant les sciences

Een 19e eeuwse beeldhouwer en zijn nieuwe omgeving

 

Aan het eind van de 19e eeuw hadden mensen een groot vertrouwen in machines. Machines en de uitgebreide industriële groei in Europa waren nog relatief nieuw. In 1850 was Europa nog gericht op de landbouw. De meeste Europeanen leefden nog op het platteland of in kleine dorpjes. In de tweede helft zien we de steden sterk in inwonersaantal groeien.Charles Ruchot - La renommée glorifiant les sciences

 

De metaforen om de nieuwe omgeving uit te beelden waren nog niet uitgevonden. Geen enkel schilderij van een spoorwegstation kon dezelfde prachtige uitstraling hebben als het Victoriaanse spoorwegstation zelf. Wat verrees uit de groei van wetenschap en technologische ontdekkingen in periode tussen 1880 en 1914, toen het tijdperk van stoom overging in het tijdperk van elektriciteit, was het gevoel van een toenemende snelheid in alle menselijke uitingen, inclusief kunst. De regels van de vaste canons stonden onder druk. Er waren nieuwe vormen nodig om de nieuwe ervaringen te kunnen bevatten. Ruchot heeft de opdracht gehad de mening van de samenleving over het positieve van de wetenschappen uit te beelden. In het beeld van Ruchot zien we een zeer klassieke vormgeving waarin twee muzen uit de oudheid een modern apparaat in de handen hebben. In de beeldhouwkunst zou het nog enige tijd duren voordat de kunstenaars een nieuwe vormentaal zouden ontwikkelen waarmee de beelden van de nieuwe tijd konden worden weergegeven.

 

Charles Ruchot - La renommée glorifiant les sciences

Charles Ruchot – La renommée glorifiant les sciences

Hoogte ca 81 cm. Houten voet.