Imitatie of echt?

Andy Warhol Marilyn Monroe

Andy Warhol Marilyn Monroe

Een aantal weken geleden heb ik van een particulier een serie kleurafdrukken van Marilyn Monroe kunnen kopen. Niet de oorspronkelijke serie uit 1967 van Warhol, onbetaalbaar ($ 1,500,000), maar de zogenaamde blue ink series van de firma Sunday B Morning. Ik kende de serie van Monroe natuurlijk; een van de beroemdste iconen van de Pop Art uit de jaren zestig, maar ik was nog niet op de hoogte van de geschiedenis van de geautoriseerde nadrukken. Op Internet is deze informatie zo gevonden. De serie zeefdrukken van Monroe die ik kon aankopen was gedrukt op museum board, en had op de achterzijde de tekst ´Fill in your own signature´ en de naam van de uitgever (Sunday). Ik was erg blij dat ik onze collectie kon uitbreiden met werk van naam en heb de werken meteen op onze website gepubliceerd.Andy Warhol Marilyn Monroe

Nadat ik een tweetal van de werken te koop had aangeboden, kreeg ik een mail van een advocaat die beweerde dat hij uit naam van Sunday B Morning handelde met de sommering dat ik de werken van mijn website moest verwijderen; het zouden illegale kopieën betreffen. Tja, wat doe je dan. Als eerste ga je kijken of er geen sprake is van een phishing mail of iets van dien aard. Dat bleek niet zo te zijn, het was inderdaad de mail van een advocaat. De echtheid van de werken wordt op dit moment onderzocht.

Andy Warhol Marilyn Monroe

Als handelaar in kunst en antiek koop je overigens wel vaker een kat in de zak. Je kunt niet overal verstand van hebben en je moet er rekening mee houden dat een groot percentage van de verhandelde kunst vervalsingen betreft. Als wij een werk krijgen aangeboden van Apol, Maris of Mesdag, dan ga ik er al helemaal niet meer van uit dat het een authentiek werk betreft en als het werk toevallig wel echt zou zijn; zonder provenance is echtheid nauwelijks aan te tonen. Dat betekent dat zowel de inkoopprijs als de verkoopprijs met al deze kennis in overeenstemming moet zijn.

Edmé Samson

Eenvoudiger is het soms om antiek te kopen, zeker als het gemerkt is. Merkenrecht is van alle tijden, wat blijkt uit de vele rechtszaken die de porseleinmaker Meissen uit Saksen aan het eind van de 19e eeuw over zijn merk heeft gevoerd (twee gekruiste zwaarden). Veel porseleinmakers kopieerden het porselein van Meissen en gebruikten zelfs het merk van Meissen. Een mooi voorbeeld is een beeldje dat wij deze week gekocht hebben van Edmé Samson, een beroemde kopieerder (en misschien ook wel vervalser) van porselein en aardewerk. Samson heeft een variatie van het merk van Meissen onder zijn beeldjes geplaatst. Nu, vele jaren na het op de markt brengen, heeft dit beeldje toch waarde door zijn leeftijd en geschiedenis. De vraag is of dit ook met de bovenvermelde zeefdrukken van Warhol gaat gebeuren.Edmé Samson

 

Heeft u opmerkingen, kritiek of aanvullingen op dit stukje? Wij horen het graag.