Een wereldbeeld van het Fin de siècle aan de hand van sculpturen

Men kan zich een aardig beeld vormen over het beeld van de gegoede burgerij aan het eind van de 19e eeuw, als men kijkt naar de beelden die gekocht werden door deze laag van de bevolking. Ook de titels van de beelden geven inzicht in de manier waarop de mensen dachten over de wereld.Charles Ruchot - La renommée glorifiant les sciences

Om het beeld recht te zetten, moeten we wel bepalen welke sculpturen bedoeld worden. Dat zijn niet de nieuwe beelden van Rodin en de beelden van het modernisme en de Secession. En ook niet de beelden van de art nouveau, die weliswaar in vorm nieuw waren maar die, naar mijn mening, meer een andere versieringsvorm laten zien, zonder achterliggende theorie.Buste van Georges Morin

De sculpturen die hier bedoeld werden stonden op de gueridons en schoorsteenmantels van de gegoede burgerij aan het eind van de 19e eeuw. Ze laten enerzijds een groot vertrouwen in de toekomst zien; een toekomst waarin de technische ontwikkelingen een grote rol spelen (zie ook het eerder bericht op deze site: Een 19e eeuwse beeldhouwer en zijn nieuwe omgeving) en anderzijds houdt men rekening met de conflicten die op de loer liggen, waarbij er veel vertrouwen wordt gelegd in de kracht van de eigen natiestaat. In onze collectie beelden (Aanbod Antiek – Beelden), zien we enkele voorbeelden waarin dit vertrouwen en ook de waakzaamheid voor gewelddadige conflicten tot uitdrukking komen.Emile François Rousseau (1853- ) - PatriaCharles Théodore Perron (1862-1934) - Si vis pacem, para bellum