Karel Appel (1921-2006) - Expression nerveuse d'immédiates magurkas
Karel Appel (1921-2006) - Expression nerveuse d'immédiates magurkas Karel Appel (1921-2006) - Expression nerveuse d'immédiates magurkas Karel Appel (1921-2006) - Expression nerveuse d'immédiates magurkas Karel Appel (1921-2006) - Expression nerveuse d'immédiates magurkas-4 Karel Appel (1921-2006) - Expression nerveuse d'immédiates magurkas Karel Appel (1921-2006) - Expression nerveuse d'immédiates magurkas Karel Appel (1921-2006) - Expression nerveuse d'immédiates magurkas Karel Appel (1921-2006) - Expression nerveuse d'immédiates magurkas Karel Appel (1921-2006) - Expression nerveuse d'immédiates magurkas Karel Appel (1921-2006) - Expression nerveuse d'immédiates magurkas Karel Appel (1921-2006) - Expression nerveuse d'immédiates magurkas Karel Appel (1921-2006) - Expression nerveuse d'immédiates magurkas

Karel Appel (1921-2006) – Expression nerveuse d’immédiates magurkas

Beschrijving

Karel Appel (1921-2006) – Expression nerveuse d’immédiates magurkas

 

Appel krijgt zijn eerste schilderlessen van een oom en in 1942 gaat hij naar de Rijksacademie waar hij bevriend raakt met de Belg Corneille Beverloo. De naam van Appel is onlosmakelijk verbonden met de Cobra groep die hij samen met onder andere Constant en Corneille opricht. Het werk van Appel wordt omschreven als (abstract) expressionistisch. Zelf schrijft hij aan het begin van zijn carrière, dat hij beïnvloed is door Picasso en dat hij meerdere kunststijlen in zijn werk belichaamd ziet. Appel provoceert bewust met zijn kunst en ziet zichzelf ook duidelijk als een avant-garde kunstenaar. Hij wekt in zijn schilderijen de illusie van naïviteit op en kinderlijkheid (maar werkt erg hard om naïef en “kinderlijk” te kunnen schilderen). Hij kan zich vinden in het deel van het manifest van Christiaan Dotremont, een van de grondleggers van Cobra waarin “steriele en dogmatische theorie” wordt afgewezen. De Cobra was als groep niet zo hecht en in 1951 is de laatste groepsexpositie in Luik. Appel richt zich daarna steeds meer op kunst vanuit het onderbewuste. In 1952 is de naïviteit verdwenen en wordt zijn werk iets somberder. Appel spreekt zelf over zijn “tragische periode”. Ook het verfgebruik wordt anders; het wordt dikker en soms “boetserend” aangebracht. Vanaf 1953 wordt zijn werk expressionistische en abstracter. In de jaren zestig kan Appel geen aansluiting vinden bij de dan nieuw opkomende kunststromingen; eerst de Pop-Art, dan de conceptuele kunst. In het midden van de jaren zeventig herpakt Appel zich weer.

De aangeboden zeefdruk maakt onderdeel uit van “Duo pour Pinceau et Crayon”, zes zeefdrukken die in 1977 gemaakt zijn en waarbij het zwart afkomstig is van Christian Dotremont en de kleuren van Appel. Dotremont is kort na het maken van dit werk overleden waardoor geen handtekening in potlood van hem op het werk aanwezig is. Zijn handtekening is in drukproces aangebracht. De zeefdrukken zijn in een oplage van slechts 90 stuks en enkele E.A.’s gemaakt. Dit exemplaar komt uit de collectie van de drukker Henk van der Vet.

 

Expression nerveuse d’immédiates magurkas
E.A. Afmetingen ca 67*52 cm.

Categorieën: ,