Arnout Colnot (1887-1983) - Huizen aan een meer
Arnout Colnot (1887-1983) - Huizen aan een meer Arnout Colnot (1887-1983) - Huizen aan een meer Arnout Colnot (1887-1983) - Huizen aan een meer Arnout Colnot (1887-1983) - Huizen aan een meer Arnout Colnot (1887-1983) - Huizen aan een meer Arnout Colnot (1887-1983) - Huizen aan een meer

Arnout Colnot (1887-1983) – Huizen aan een meer

Beschrijving

Arnout Colnot (1887-1983) – Huizen aan een meer

 

Colnot wordt ook wel eens getypeerd als schilder van het Hollandsche landschap (Klomp,1943). Hij wordt gerekend tot de schilders van de Bergense school. Net als de kunstenaars van de Haagse en Amsterdamse school toont Colnot de zaken uit het dagelijkse leven; eenvoudige voorwerpen, de mensen en de sloten en knotwilgen in het polderlandschap. In tegenstelling tot de Haagse en Amsterdamse school is de werkelijkheid ondergeschikt aan de geest en gaat hij uit van de stemming die het zien van de vormen bij hem wekt. In tegenstelling tot zijn vriend Filarski, voelde Colnot zich minder gebonden aan het buitenland; hij heeft wel in Frankrijk en België gewerkt maar de landschappen blijven toch een Hollandse sfeer behouden.

Colnot is geboren in Amsterdam en als vijftienjarige gaat hij in de leer bij Jan Maandag; een toneeldecorateur. In de zomer ging hij na werktijd rond Amsterdam schilderen. In de winter volgde hij vijf jaren lessen aan de Avondteekenschool voor Kunstambachten. Op twintigjarige leeftijd gaat hij zich volledig aan het schilderen wijden. In deze tijd komt hij er ook achter dat de schilderkunst in Nederland een andere weg moet inslaan; men zou zich moeten losmaken van het naturalisme. Colnot kwam, net zoals bijvoorbeeld Gestel, Mondriaan, Sluyters en Filarski, onder invloed te staan van het luminisme; een stroming die een reactie was op de Haagse school en die het accent in een kunstwerk op de weergave van het licht en het effect van het licht legt. We zien vaak een weergave van een zeer sterk effect van licht in brede, blokvormige vlakken en heldere kleuren in een expressieve penseelvoering.

In het najaar van 1908 gaat Colnot op uitnodiging van Dirk Smorenberg naar Bergen (zie ook ons eerdere bericht over de Bergense school en Filarski) en maakt hij zich geleidelijk los van het luminisme. Van 1911 tot 1931 werkt hij bijna uitsluitend in Bergen. De landschappen die hij maakt zijn over het algemeen zonder figuren, waarbij hij dik de verf opbrengt dat hij met een paletmes modelleert. De schoonheid van het landschap laat hij zien met tegenstellingen tussen licht en duisternis.

Van Colnot zijn vooral de landschappen en stillevens bekend. Hij was daarnaast ook een zeer goede landschap en figuurschilder.

 

Huizen aan een meer

Olieverf op paneel/board. Afmetingen ca 23*16 cm.